Monday, February 11, 2008

Tugasan 2E - Surat Rasmi

Tulis sepucuk surat dengan menggunakan sekurang-kurangnya 100 patah perkataan.

Baru-baru ini, kamu telah menemani ibu kamu ke Pusat Membeli Belah Delima untuk membeli pelbagai keperluan harian. Tulis sepucuk surat kepada Pengurus Eksekutif pusat membeli belah itu untuk menerangkan kepadanya tentang beberapa masalah yang kamu hadapi semasa berada di sana. Dalam surat kamu, nyatakan tentang mutu barangan yang dijual di situ dan juga layanan yang kurang memuaskan.

Kamu dikehendaki menggunakan nama dan alamat berikut:

Ruzaini bin Hanif atau Ruzana binte Hanif
Blok 265, Mimosa Road
#09-215
Singapura 645265

Alamatkan surat kamu kepada:

Pengurus Eksekutif
Pusat Membeli Belah Delima
5, Mimosa Central
Singapura 645005

14 comments:

s0fw0n said...

2 mutu yang tidak baik:
1)Bahan beg yang tidak tahan lama.
2)Makanan yang sudah basi.

2 layanan yang tidak baik:
1)Tidak memberikan perhatian kepada pelanggan.
2)Tidak senyum kepada pelanggan.

Rizkurniawan said...

2 MUTU YANG TIDAK BAIK:
1)beg tangan yang sudah koyak dan tidak dijahit semula.
2)makanan yang kurang menyelerakan.

2 layanan yang tidak baik.
1)pelayan yang bersikap biadab kepada pelanggan.
2)tidak memberikan perhatian apabila dia sedang ditanya.

Anonymous said...

Mutu:
*roti sudah bercendawan.
-tidak awas dalam memantau kualiti makanan di kedai itu.
-tidak bertanggungjawab.
*paket mi segera sudah terbuka.
-tidak pandai memilih penjual yang bertauliah.
Layanan:
-tidak memuaskan kerana menunggu terlalu lama untuk membayar barang-barang yang saya mahu beli.
-tidak menghiraukan pertanyaan pelanggan.

diyanah said...

Mutu barangan yang di jual di situ
1.Makanan yanag dijual sudah basi dan bercendawan seperti roti.
2.Mainan yang dijual sudah dipatahkan.

Layanan
1.Mereka menunjuk sikap kurang ajar kepada pelanggan.
2.Mereka bekerja terlalu pelan kerana barisan untuk membayar barang sangat panjang.

~Masturina~ said...

Mutu
1)roti sudah bercendawan
2)baju yang dibeli kotor dan mudah koyak

Layanan
1)jawab pertanyaan pelanggan dengan yang kasar
2)ada pekerja yang tidak bekerja kerana kedai berserak

Tranquility said...

dua mutu barangan yang kurang baik:
1)tin sardin tetapi tarikh habisnya sudah berlalu
2)roti yang sudah bercendawan

layanan yang kurang baik:
1)tidak menolong apabila memintanya menolong carikan baju yang diminta
2)melayan dengan muka yang masam dan memaki hamun apabila ditanya tentang barangan yang dijual

Anonymous said...

Mutu
1)Kasut ada lobang di dalam
2)Baju yang dijual mudah koyak

Layanan
1)pekerja tidak menjawab dengan sopan kepada pelanggan
2)pekerja tidak membersihkan meja makan betul-betul

RafieAmigo said...

MUTU
1)Tempat pemegang kuali sudah longgar dan akan patah tidak lama lagi.

Penjelasan:
-Syarikat ini tidak berpengalaman dalam industri perniagaan kerana dia tidak tahu memilih penjual yang boleh menjamin barangan yang sempurna untuk dijual.Mereka harus bertindak segera sebelum bisnes mereka merosot.

2)Paket mi segera sudah dibuka.

Penjelasan:
-Pekerja di pusat itu tidak bekerja keras dan memantau seluruh pusat itu.Mereka harus sering memastikan tidak ada mereka yang nakal yang akan merosakkan barangan mereka.


LAYANAN
1)pelanggan menanyakan sesuatu dengan baik tetapi beliau tidak kisah untuk jawab.

Penjelasan:
-Pengurusnya harus mengambil tindakan. Dia harus memperbaiki akhlak pekerja-pekerjanya terhadap pelanggan supaya bisnesnya tidak akan merosot dan merugikan usahanya selama ini.

2)Walaupun keadaan barang itu sudah teruk,tetapi masih mahu meletakkannya di rak rak.

Penjelasan:
-Pekerja yang tidak bertanggungjawab atas kesilapannya.

Dibuat oleh: Huda dan Rafie,2/5

namasayaFARAH said...

MUTU
1)anak patung yang dijual sudah diconteng-conteng.
2)sarung bantal yang dijual kualitinya senang loyak.

LAYANAN
1)perkerja pura-pura tidak dengar apabila pelanggan bertanya sesuatu.
2)perkerja berbual dengan kuat bersama rakannya hingga tidak menghiraukan kehadiran pelanggan-pelangan yang ada.

uoieasyh said...

Mutu
1. pelanggan mengalami masalah untuk mencari saiz bajunya.
2. baju itu tidak diletakkan harganya.

Layanan
1. pekerja tidak memberi pertolongan terhadap pelanggan itu dan teruskan pekerjaannya.
2. pekerja tidak memberi tahu akan harga baju itu dan menggunakan bahasa yang kasar semasa melayan pelanggan itu.

dibuat oleh: aisyah dan farhan

Anonymous said...

mutu barangan yg dijual
1.Pakaian yg dijual semuanya ada bekas kotor-kotor hitam
2.Pakaian yg dijual semuanya senang konyak

layanan
1.Penjual tidak berbudi bahasa(budi bahasa harus kita utamakan)
-budi bahasa adalah budaya kita
2.Penjual itu tidak membeeri layanan dengan ikhlas

Fyera said...

Mutu:
-Barangan yang bertanda.
-Barangan yang sudah hilang warnanya.
-Barangan yang sudah koyak.

Layanan:
-Tidak mengendahkan apa yang diminta oleh pelanggan.
-Membuat sesuatu dengan leka dan cuai dan membuat pelanggan tunggu dengan lama.
-Menggunakan nada suara yang kurang sopan kepada pelanggan.

Makanan:
-Sudah bertukar warna.
-Basi.
-Bercendawan

Anonymous said...

Mutu
1.Barangan yang ada warnanya hilang.
2.Barangan yang cepat koyak.

Layanan
1.Pelanggan dilayan dengan lambat.
2.Layanan yang diberi kepada pelanggan tidak memuaskan.

Makanan
1.Tidak dimasak dengan sepenuhnya.
2.Ada serangga di dalam makanan.

nxfxn said...

Mutu:
- Barangan yang mudah koyak
- Barangan yang sudah bertanda

Layanan:
- Tidak memperdulikan pelanggan yang meminta bantuan
- Tidak berbudi bahasa kepada pelanggan dan tidak memperdulikan mereka


Dibuat oleh: Nurrafini dan Rafiqah